Al één jaar loopt Richelle Erkens stage bij de Voetbalacademie van Roda JC Kerkrade en heeft ze het uitstekend naar haar zin. Wij spraken haar over het belang van pedagogiek in de sport en haar werkzaamheden.
Als derdejaars pedagogiek studente loopt de 21-jarige Richelle nu voor het tweede jaar oprij stage bij de Voetbalacademie van Roda JC. Zelf heeft ze niet direct veel affiniteit met voetballen. Zelf is Richelle vervend paardenliefhebber “Ik sport iedere dag. Ik heb een paard en daar ga ik iedere dag naar toe. Ik vind het hartstikke leuk om de zorg voor een paard te dragen en om te rijden." De vraag hoe Richelle dan toch bij de Voetbalacademie van Roda JC terecht is gekomen reist van zelf naar boven. “Mart Remans was mijn buurjongen voor hij verhuisde naar Brabant en zo doende ben ik eigenlijk in aanraking gekomen met de voetbalwereld en Roda JC." Helemaal nieuw was het contact met Roda JC ook niet. “Ik heb een tijd gewerkt in de horeca in het stadion en dan met name het gedeelte van de skyboxen. Ik ving de gasten altijd netjes op en dat vond ik altijd leuk werk om te doen." Voor haar studie moet Richelle vier stages lopen. “Zoals ik al zei ben ik nu bezig aan mijn derde stage en mijn tweede bij de Voetbalacademie. Ik hoop dat ik mijn vierde stage ook hier mag lopen." Tijdens haar studie heeft Richelle, helaas, een halfjaar vertraging opgelopen. Daardoor was het vinden van een stage lastig. “Ik moest op de helft van het collegejaar opzoek naar een stage. Door de periode was het lastig om een leuke stage te vinden. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gewoon een mail naar de Voetbalacademie gestuurd. Gelukkig mocht ik op gesprek komen en nadat dit positief was verlopen mocht ik aan de slag. Hier ben ik nog steeds heel erg blij mee."
Observeren
Richelle loopt specifiek stage bij de middenbouw. Hier observeert ze de trainingen en kijkt ze hoe de spelers zich gedragen. “Ik kijk hoe de spelers reageren op een situatie, op elkaar en de trainers. Als ik iets zie wat me opvalt dan bespreek ik dit met de betreffende spelers als dit nodig is en dan kijken we of daar iets aan moet gebeuren." De Limburgse is ook aanspreekpunt voor de ouders. “Als er thuis, op school of op de club iets speelt kunnen de ouders altijd naar mij toekomen met vragen of gewoon voor een gesprek over de situatie." Ze geeft een voorbeeld over een gesprek met een speler die zich niet aan de afspraken had gehouden. “Bij zo‘n gesprek ben ik eigenlijk met name aan het observeren. De trainers gaan in gesprek met de ouders en de speler en ik kijk hoe men op elkaar reageert. Met wat ik dan zie ga ik aan de slag."
Zelf vindt Richelle het vervelend dat er in de coronaperiode geen ouders langs het veld mogen staan. “Het is op deze manier veel moeilijker om goed contact met de ouders te krijgen. Zowel voor mij als voor hen. Het contact is op deze manier echt minimaal." Dit zorgt er ook voor dat er bij gesprekken een andere aanpak vereist wordt. “Door corona is de situatie nu anders en is het - af en toe - moeilijk om duidelijk te maken wat er gebeurd is." Mede daarom is men nu ook begonnen met ontwikkelingsgesprekken. “We stellen bij deze gesprekken ook echt leerdoelen op waar de spelers aan moeten werken. Al deze leerdoelen hebben betrekking op wat ze op het veld doen. Hiervoor heb ik de opzet van het gesprek gemaakt, zodat deze zo soepel mogelijk kunnen verlopen." In deze gesprekken komt ook het zelfvertrouwen aan bod. “Op dat gebied wil ik met name de trainers kunnen ondersteunen door aan te geven hoe kinderen van die leeftijd omgaan met hun zelfvertrouwen, angsten en emoties. Kinderen van twaalf jaar zitten namelijk in een bepaalde fase waarin ze bezig zijn met het ontwikkelen van deze specifieke zaken."
Vertrouwen
Het leukste aan haar werk bij de Voetbalacademie vind Richelle duidelijk het contact met de spelers. “De gesprekken op het veld vind ik fantastisch. Als spelers tijdens een partijspel uitstappen, zoek ik ze altijd even op en dan maken we een praatje. Hierin kun je lachen, maar ook heel serieus zijn. Op deze manier leer je de spelers ook op een andere manier kennen en leer ik het meeste over hen" De 21-jarige vindt het ook mooi als haar band met de spelers groeit. “Sommige spelers vertellen me vrij persoonlijke dingen en ik vind het mooi dat ze mij op een dusdanige manier in vertrouwen nemen dat zij zulke zaken met mij delen."
Toekomst
Richelle vindt het fijn dat ze nu al twee stages bij de Voetbalacademie heeft mogen doen. “Hoe langer je hier rondloopt hoe meer je gaat zien, en dat vind ik heel fijn. Het is mooi om te zien hoe ik de jongens steeds beter leer kennen en zo steeds meer maatwerk kan leveren. Oók , omdat de spelers mij echt moeten vertrouwen." Als het kan zou Richelle na haar studie graag actief blijven voor de Voetbalacademie. “Ik heb het hier goed naar mijn zin, dus ik zou zeker willen blijven."
Geplaatst op: 26-03-2021